Co mogę zyskać dzięki Google Analytics?
Google Analytics jest narzędziem do rejestrowania ruchu na stronie lub w aplikacji. Umożliwia ono, badanie skuteczności danej kampanii reklamowej oraz problemów, z jakimi borykają się użytkownicy na stronie. Przedstawia bardzo szczegółowe dane w przyjazny sposób, a jednocześnie jest darmowy, dzięki czemu stał się najpopularniejsza opcją w swoim obszarze.
Co mogę zyskać dzięki Google Analytics?
Google Analytics jest narzędziem do śledzenia statystyk na naszej witrynie. Umożliwia on przedstawienie szczegółowych danych na temat tego, z jakiego kraju pochodzą użytkownicy? W jaki sposób tu trafili? Ile użytkowników nacisnęło dany przycisk? Ile osób miesięcznie czyta dany wpis na blogu? Posiada również inne możliwości takie jak łączenie z zewnętrznymi usługami, cele, uprawnienia dla zespołu oraz pomniejsze funkcjonalności, które ułatwiają prowadzenie biznesu.
W jakich obszarach działa Google Analytics?
Najczęściej Google Analytics można spotkać na stronach internetowych, szczególnie tam, gdzie ważne jest pozyskiwanie stałych odwiedzających, czyli dokładniej na blogach i sklepach internetowych. Według raportu W3Techs, Google Analytics jest używane na prawie 85% stron korzystających z narzędzi tego typu, co stanowi ponad 55% wszystkich stron w internecie! Jednak na stronach się nie kończy, bo można również wprowadzić tę funkcjonalność do aplikacji mobilnych czy nawet do gier wideo.
W jaki sposób używać Google Analytics?
Najczęściej z Google Analytics prowadzi się model tak zwanego Lejka sprzedażowego. Jest to prosta technika przedstawiająca proces prowadzenia klienta od zainteresowania do kupna lub skorzystania z usługi. Dzięki informacjom zbieranym przez to narzędzie można sprawdzić, ile klientów zatrzymało się na danym etapie i szczegółowo przeanalizować każdy z kroków naszych użytkowników. Przedstawioną metodą można znaleźć przyczynę zatrzymania się użytkowników w procesie sprzedażowym, wdrożyć poprawkę i powtórzyć cały proces. Zarys tego procesu można zobaczyć na zdjęciu poniżej.
Czym są źródła?
Jest to jedna z najbardziej podstawowych rzeczy, jednocześnie z najbardziej przydatnych. Widok ten przedstawia informacje o sesji, przykładowo kraj lub region, z którego trafił użytkownik na naszą witrynę. Daje nam to możliwość przygotowania spersonalizowanej kampanii reklamowej pod dany region i śledzić jej wyniki. Możemy również sprawdzić, z jakiego źródła użytkownik trafił do nas, przykładami są reklamy, wyniki w wyszukiwarce, link w mailu itp.
Jakie informacje o użytkownikach możemy zdobyć?
Oprócz lokalizacji można śledzić inne informacje takie jak wiek, płeć, typ urządzenia, system, wymiary ekranu itd. Może się to przydać np. zespołowi grafików przy planowaniu nowego wyglądu strony.
Ruch na stronie
Kolejną statystyką jest ilość odwiedzin poszczególnej strony. Można dzięki temu określić np. popularność danej kategorii w sklepie czy blogu.
Wartości te można również filtrować według określonych reguł, przykładowo:
-
Czas pobytu na stronie, np. ponad 5 minut pobytu
-
Dotarcie na daną witrynę np. użytkownik dotarł na stronę z podziękowaniem za zakup
-
Ilość odwiedzonych stron np. w czasie sesji klient odwiedził przynajmniej 3 strony
-
Wykonanie czynności np. odtworzenie filmu
Można również zastosować dodatkowe filtry, jak np. wartość koszyka lub kolejność odwiedzonych stron
Interakcje
Ważnym, jak i pożytecznym kryterium jest ilość danych interakcji jak np. długość sesji, ilość odtworzeń filmu czy przejścia na strony promocyjne.
Łączenie informacji
Bardzo przydatną możliwością jest łączenie kryteriów, grupowanie i sortowanie danych, np. długość sesji w zależności od kraju i typu urządzenia czy ilość odwiedzających osób z danej kampanii reklamowej w odpowiednim zakresie wiekowym. Możliwości są praktycznie nieograniczone, co pozwala przeanalizować poszczególne grupy docelowe w celu ulepszenia kampanii.
Cele
Kolejną funkcjonalnością są cele. Służą do wyznaczania, przykładowo jak często użytkownicy wykonują wyznaczoną interakcję. Przy użyciu celów można określić sprawność twojej działalności. W darmowym pakiecie można mieć do 20 celów na widok.
Skróty
Skróty są widoczne na głównym panel, mogą wyświetlać ważne informacje jak np. ilość zamówień w miesiącu, ruch na stronie w ciągu 24h, czy nasze cele. Skróty mogą być bardzo przydatne, jeżeli często sprawdzamy statystyki naszej działalności.
Łączenie z innymi usługami
Google Analytics pozwala na dołączanie dodatkowych informacji z innych usług, np. takich jak: Google Ads, AdSense, Cloud, Google Search Console i wiele innych. Dane z tych usług mogą dostarczyć wiele przydatnych informacji o skuteczności kampanii reklamowej.
Uprawnienia w Google Analytics
Jeżeli chcemy, aby ktoś poza nami miał wgląd w statystyki, wtedy funkcja kolaboracji staje się niezwykle przydatna. Można przyznawać uprawnienia na trzech poziomach: konta (konto Google Analytics), własności (np. strona internetowa) oraz widoku (czyli sposób, w jaki wyświetlamy i którą część danych pokazujemy). Uprawnienia przyznajemy na adres e-mail, do którego przypisuje się stosowne opcje. Dostępne do wyboru są:
– zarządzanie użytkownikami
– edycja
– kolaboracja (zezwala na udostępnianie danych lub ustawień )
– odczyt i analiza (upoważnia do odczytu danych i analizowania raportów)
Aplikacja mobilna Google Analytics
Dostęp do statystyk możemy uzyskać nie tylko z komputera, ale i również z telefonu. Jeżeli posiadamy urządzenie z Androidem lub iOS mamy możliwość przeglądanie statystyk na naszym urządzeniu mobilnym. Interfejs aplikacji jest przyjemniejszy dla oka od wersji internetowej, jednak przedstawia mniejszą ilość danych. Ostatecznie wersja internetowa zostaje najlepszą opcją.